top of page
Foto van schrijverCathelijne De Vries

Het geheim van Storytelling?

"Ik moest gisteren aan jullie denken. Ja, gisteren, op een zondag.

Ik liep in een museum en zag daar dit beeld aan de muur hangen. Een kunstwerk van bamboe: deels uiteengerafeld en deels met alle strengen bij elkaar.

En dat kunstwerk, voelde ik onmiddellijk, is hoe ik dit project voor mij zie. Iedere afdeling is zoals een streng bamboe. Los van elkaar zijn jullie flexibel, wendbaar. Allemaal tezamen zijn jullie sterker dan de som van de strengen: onbreekbaar, krachtig en duidelijk aanwezig. Dit project moet exact dat doen: jullie als geheel versterken, en tegelijk zorgen dat ieders eigen kracht en flexibiliteit bewaard blijven.


Deze bamboe deed mij gisteren aan jullie denken. En ik vraag jullie om vandaag samen met mij op die manier te kijken naar de demo van het IT-pakket. Kijk niet naar de knoppen en de schermen. Kijk naar het geheel en vraag je af: "Worden wij hier als divisie sterker van én kan ik mijn eigenheid erin kwijt?"


Dit verhaal vertelde ik enkele jaren geleden bij de start van een belangrijk project. Het bleek een schot in de roos! Van angst voor "dat IT-project" en bezorgdheid om wat komen zou, werden mijn stakeholders nieuwsgierig en keken ze naar de business-waarde van het project. De bamboe is het symbool van het project geworden en we hebben er nog vaak naar teruggegrepen op moeilijke momenten.


Waarom was dit verhaal zo succesvol? En waarom zijn verhalen in het algemeen zo succesvol? Dat lees je in deze blog!


De kracht van verhalen

Verhalen verbinden, geven richting en betekenis. Ze maken complexe informatie begrijpbaar.

In projecten die vaak complex zijn en voor verandering zorgen, is het dus niet meer dan logisch dat verhalen kunnen helpen om succesvolle projecten te realiseren. De onderstaande plaatjes tonen dit ook.



Hoe doe je dat, een krachtig verhaal maken?

Wat maakt nu een krachtig, goed verhaal? We geven je hieronder 4 belangrijke elementen:


Ten eerste: Bouw de spanning op

In een verhaal "gebeurt" iets. Zonder conflict, transformatie of actie heb je geen verhaal.


Lees nog even terug naar het verhaal aan het begin. Herken je de "er was eens - toen gebeurde er - en daarna was het anders"?


Eerst waren deze mensen allemaal losse elementen. Maar door dit project te realiseren ("transformatie") zouden ze ook een eenheid worden.


Ten tweede: Beleving door emotie

Mijn verhaal was doorspekt van beleving. Ik nam mijn publiek mee naar het moment dat ik dat kunstwerk zag, door woorden te gebruiken als "gisteren", "ik moest aan jullie denken", "voelde ik onmiddellijk", etc.


Gebruik woorden die beleving aanduiden: woorden die je gevoel uitdrukken, woorden die gebeurtenissen heel specifiek omschrijven. Neem mensen mee!

Ten derde: Creëer verbinding


Een verhaal heeft meer impact als het herkenbaar is voor jouw publiek. Bamboe? Dat kent iedereen. Hun eigenheid en flexibiliteit? Dat was de kern van hoe ze tot nu toe werkten!


Gebruik ook taal die herkenbaar is voor jouw publiek.

Zelf gebruik ik graag de vraag: "Kan dit aan de toog?" Daarmee bedoel ik: zijn de woorden en de zinnen begrijpbaar? Gebruik je deze woorden ook in een informeel gesprek?


Het is niet voor niets dat iemand dit laatst als take-away opschreef na een workshop Storytelling. Een goede check voor jezelf!


Iets wat hierrmee samenhangt, is het persoonlijke aspect. Maak het jouw verhaal, een verhaal dat alleen jij kunt vertellen. Omdat het jouw ervaring is en jouw beleving. Je toont hiermee dat je echt zoekt naar de verbinding met je publiek.



Verbinding, daar streef je naar. Herkenbaarheid voor jouw publiek en je eigen persoonlijke beleving zorgen daar voor.


Ten vierde: Versterk door beelden



Verhalen geven richting en zetten in beweging. Sterke visuele elementen in jouw verhaal zorgen daarvoor. Mijn bamboe was natuurlijk een heel sprekend voorbeeld daarvan, maar het hoeft niet altijd zo concreet te zijn.

Ook het omschrijven van een plek of een gebeurtenis kun je heel visueel maken. Denk maar aan: "Het was een warme zomerdag. Zo'n dag waarop iedereen puft van de hitte, ijsjes smelten terwijl je ernaar kijkt en iedereen zoveel mogelijk in de schaduw vertoeft." Ik denk dat jij je onmiddellijk zo'n dag kunt voorstellen, toch?


Wanneer gebruik ik verhalen in mijn projecten?

Het antwoord op deze vraag is simpel: "vaak". Bijvoorbeeld wanneer je:

  • Een moeilijke boodschap moet brengen

  • Mensen in beweging wilt krijgen

  • Een visie wilt uitdragen

  • Wilt uitleggen hoe ver je gevorderd bent in je project

  • Bepaalde problemen bent tegengekomen (en overwonnen hebt)

  • ...

Let op: Je hoeft niet altijd een volledig verhaal te vertellen. Maar denk eens aan de verschillende elementen die we hierboven hebben beschreven en gebruik er één of meerdere in je communicatie. Ook dan gebruik je de kracht van Storytelling en wordt jouw project succesvoller!


Wil jij hier graag meer over weten? Wil jij geïnspireerd worden door ons? Aarzel niet en neem snel contact met ons op!





40 weergaven
bottom of page